• 08 - 768 69 19
  • Tisdag och Torsdag 09.30 - 12.00

Aktuellt

Våren 2024

Våra träffar då vi läser och reflekterar kring dagens evangelietext fortsätter våren 2024.

Alla som är ≥ 15 är välkomna!

Vi träffas kl. 18:30-19:30 i kyrkans matsal följande tisdagar:

• 16 april
  • 30 april
  • 14 maj
  • 28 maj

Träffarna är ingen kurs så du behöver inte komma varje gång.

Vi brukar dela ut evangelietexten vid träffarna, men du kan ta med din egen Bibel om du vill.

Vad samtal om dagens evangelium är
Våra samtal om dagens evangelium bottnar i en gammal tradition sedan urkyrkans tid – Lectio Divina och föddes bland lekfolk redan på tvåhundratalet. Lectio Divina betyder “gudomlig läsning” och är framför allt en enkel metod att läsa Bibeln tillsammans, inte i första hand en böneteknik. Lectio Divina hjälper oss att leva nära Jesus och förutsätter en ödmjuk och respektfull hållning till alla deltagare. Det som sägs i gruppen stannar där.

Om du har frågor, brukar någon av oss finnas vid kyrkkaffet på söndagarna. Det går också bra att messa Joanna, tel. 076 - 806 78 17.

Har du förslag på ett karitativt projekt som vår församling kan stödja?

Känner du en organisation/förening som hjälper utsatta människor utomlands eller i Sverige? De kan ansöka om ekonomiskt stöd från vår församling.
Vår Frus Katolska församlingen driver, tillsammans med 3 andra kristna församlingar i Täby/Enebyberg område, en secondhand butik där vinsten delas ut via kyrkor till olika hjälpprojekt.
Under 2022, delade vår kyrkan 170 000 sek till olika projekt. T.ex. till skolutrustning till skolbarn till synskadade familjer i Filippinerna. Läs mera om våra projekt på vår hemsida under ”Församlingen/Second Hand”.
Kravet är att organisationen/föreningen är registrerat, har ett bankkonto, skall ha funnits i minst 2 år och kan lämna utdrag av ekonomisk redovisning. Organisationen kan då via mail/brev till vår församling ansöka om bidraget.

Ansökan skall innehålla uppgifter om:

• vilken typ av stöd/hjälp organisationen arbetar med
  • ganska specificerat redovisning vad man skulle behöva ha hjälp med (t.ex. inköp av XX antal böcker för synskadade eller YY antal sängar)
  • hur många barn/vuxna blir hjälpta av det
  • vad dessa hjälpmedel eller detta stödet kostar (i sek, Euro eller US$)
  • kontaktuppgifter och bank- och bankkonto uppgifter

Ansökan skall vara på svenska eller engelska och gärna innehålla bilder som visar på behovet.

Vad som sker med ansökan:

1. Ansökan kommer därefter granskas av både kyrkoherde och vår samordnare av karitativt arbete.
  2. Efter granskningen kommer vår ekonomi- och pastoralrådet fatta beslut om detta stödet skall ges och storleken på detta.
  3. Vår Secondhand butik gör utdelning kvartalsvis och därför kan stödet till godkänt projekt ges först efter att vi har fått vår utdelning. Utbetalningen sker till angivet bankkonto.
  4. I slutet av året skall organisationen skicka in redovisning om hur bidraget har använts. Gärna även bilder.

OBSERVERA: Organisationen skall bekräfta mottaget belopp samt, inom samma år, skicka in en redovisning på hur bidragen har använts. Vi förbehåller oss också möjligheten att en representant från vår församling gör ett besök/granskning av organisationen.

Föredragshållare: Emanuel Sennerstrand

Syfte: Att presentera Katolsk studiebibel, och att inspirera till bibelgrupper i församlingen
Tid: Tis. 20 februari 2024 ca kl. 18:30- 18:45, dvs. strax efter kvällsmässan
Längd: 1,5 timme